Potrivit articolului
642 din legea 95/2006, malpraxisul reprezintă eroarea profesională care aduce
daune pacientului. Cei care pot răspunde disciplinar, dar şi penal sunt atât
personalul medical, cât şi furnizorul de produse şi servicii medicale.
Potrivit art. 53 din Codul de Deontologie Medicală,
medicii şi întreg personalul medical trebuie să folosească toate informaţiile
de care dispun pentru a interpreta corect fiecare simptom sau pentru a prevedea
complicaţiile ce pot apărea, ştiind istoricul medical al pacientului, cât şi
problemele medicale actuale ale acestuia.
Când se
poate aduce acuzaţia de malpraxis şi cum este ea analizată?
Un pacient poate
înainta o plângere de malpraxis ori de câte ori considera că tratamentul unui
medic, manevrele sau indicaţiile acestuia au fost unele necorespunzătoare,
atunci când acesta a încălcat normele de confidenţialitate, când a delegat o
persoană necalificată pentru a realiza anumite acţiuni sau atunci când o
procedură medicală i-a adus pagube mai mici sau mai mari.
Legea 95/2006
prevede faptul că asiguraţii de sănătate trebuie să încheie un contract
individual cu casa de asigurări de sănătate, prin care se vă prevede dreptul de
a da medicul în judecată. Totuşi, până la acest pas trebuie să se încerce timp
de 15 zile rezolvarea pe cale amiabilă.
Modul în care o
acuzaţia de malpraxis este judecată are la baza două principii: eroarea
subiectivă şi cea obiectivă.
Astfel, se încearcă
analizarea modului în care medicul sau personalul medical respectiv a acţionat,
dacă au fost aplicate în mod eronat unele metode, dacă s-au interpretat greşit
simptomele, istoricul medical al bolnavului, dacă examinarea nu a fost făcută
aşa cum ar fi trebuit sau dacă medicul a omis recomandarea efectuării unor
teste importante.
Eroarea
subiectivă presupune faptul că medicul nu a acţionat conform
regulilor, nu a ţinut seama de unele simptome sau antecedente medicale, neavând
în vedere complicaţiile. Pe scurt, nu a acţionat aşa cum alt medic ar fi
făcut-o, rezultatul fiind cu totul altul.
Eroarea
obiectivă, însă, se referă la acele rezultate independente de modul de
acţionare al medicului sau al personalului medical: dotările insuficiente,
apariţia unor reacţii ale bolnavului sau a bolii, neinformarea doctorului cu
privire la unele simptome etc. Atunci când se ajunge la concluzia că orice
medic ar fi procedat la fel şi rezultatul ar fi fost acelaşi, înseamnă că
eroarea are un caracter obiectiv.
Atenţie, însă,
pentru că, în cazurile în care bolnavul are anumite alergii sau anumite
investigaţii ori tratamente prezintă anumite riscuri, el trebuie înştiinţat,
fiind nevoit să semneze un acord care să certifice faptul că a fost informat cu
privire la riscurile ce pot apărea.
Daca v-a fost utila aceasta postare, dati clic pe butonul "imi place" sau "distribuie" ca sa afle si prietenii dvs aceste informatii. S-ar putea sa le fie de folos si sa va multumeasca. :)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu